Planujesz zakup roweru eklektycznego? Przeczytaj, zanim to zrobisz!
Wiele osób zastanawia się nad zmianą klasycznego jednośladu na rower wyposażony we wspomaganie elektryczne. Często wpadają w „pułapkę” sprzedawców a także nieznajomość przepisów Ruchu Drogowego.
ROWER-pojazd o szerokości nieprzekraczającej 0,9 m poruszany siłą mięśni osoby jadącej tym pojazdem; rower może być wyposażony w uruchamiany naciskiem na pedały pomocniczy napęd elektryczny zasilany prądem o napięciu nie wyższym niż 48 V o znamionowej mocy ciągłej nie większej niż 250 W, którego moc wyjściowa zmniejsza się stopniowo i spada do zera po przekroczeniu prędkości 25 km/h.
Podsumowując, rower elektryczny jest to również pojazd kołowy napędzany siłą ludzkich mięśni, przy czym jest on WSPOMAGANAY NAPĘDEM ELEKTRYCZNYM, jeżeli nie będziemy wprawiać w ruch pedałów roweru to silnik elektryczny nie będzie się włączał i wspomagał jazdy. Użytkownika roweru/ roweru elektrycznego obowiązują te same przepisy ruchu drogowego.
W przeciwieństwie do rowerów elektrycznych, motorowery mają silnik elektryczny, który uruchamiany jest za pomocą tak zwanej manetki. Jest niezależny od pedałów, najczęściej ich nie posiada, czyli silnik sam wprowadza w ruch jednoślad.
Tak więc przed zakupem naszego jednośladu, dopytajmy sprzedawcę o moc silnika w rowerze oraz czy silnik pełni rolę pomocniczą napędu.
Przypominamy, że motorowerem elektrycznym należy poruszać się po jezdni, nie po drodze dla rowerów. Taki jednoślad, zanim będzie mógł uczestniczyć w ruchu na drogach publicznych, powinien zostać zarejestrowany, ubezpieczony i poddany okresowemu badaniu technicznemu.
Kto może poruszać się motorowerem?
Motorowerem można kierować od 14 roku życia na podstawie prawa jazdy kategorii AM. Osoby pełnoletnie mogą kierować takim pojazdem na podstawie prawa jazdy kategorii B, a te, które ukończył 18 lat przed 19 stycznia 2013 na podstawie dowodu osobistego.
Przy tej okazji należy zwrócić szczególną uwagę na swoje bezpieczeństwo!
Apelujemy o zakładanie kasku na głowę oraz prawidłowe wyposażenie roweru w elementy świetlne/odblaskowe, sygnał dźwiękowy, a także sprawne technicznie hamulce.