27 wrzesień 2019

Postępowanie wyjaśniające w sprawie śmierci 2-letniej Wiktorii

Rzecznik Praw Pacjenta zaniepokojony doniesieniami medialnymi o sytuacji 2-letniej dziewczynki, która na początku września br. zmarła w Zakładzie Opieki Zdrowotnej w Brodnicy, wystąpił do szpitala z prośbą o wyjaśnienia.
Koronawirus
kujawsko-pomorskie
599
zobacz mapę / szczegóły
REKLAMA
„Często zdarza się, że u dzieci choroby postępują bardzo dynamicznie dlatego w przypadku tej grupy pacjentów należy w szczególności przyjrzeć się każdej sytuacji zdrowotnej z bardzo dużą uwagą” – powiedział Bartłomiej Chmielowiec.

10 września br. Rzecznik Praw Pacjenta poprosił m.in. o przekazanie informacji o podjętych czynnościach i świadczeniach zdrowotnych jakie zostały udzielone małej pacjentce zarówno przez personel szpitala w Brodnicy jak i zespół ratownictwa medycznego, który ją przywiózł.
Rzecznik wystąpił także do Prokuratury Rejonowej w Brodnicy, która prowadzi śledztwo w sprawie ustalenia przyczyn śmierci Wiktorii. Poprosił o przekazanie informacji odnośnie podjętych działań i poczynionych ustaleń w jej sprawie.

Po otrzymaniu wyjaśnień oraz analizie materiału Rzecznik Praw Pacjenta podejmie decyzję o dalszych działaniach.

Rzecznik Praw Pacjenta jest centralnym organem administracji rządowej, ustanowionym w celu ochrony praw pacjentów. Przysługujące pacjentom prawa oraz tryb powoływania, odwoływania i kompetencje Rzecznika określone zostały w ustawie z dnia 6 listopada 2008 r. o  prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta. Od tego czasu nie funkcjonuje tzw. „Karta Praw Pacjenta”.

Katalog praw pacjenta określony w ww. ustawie obejmuje prawo pacjenta do: świadczeń zdrowotnych; informacji; zgłaszania działań niepożądanych produktów leczniczych; tajemnicy informacji z związanych z pacjentem; wyrażenia zgody na udzielenie świadczeń zdrowotnych; poszanowania intymności i godności pacjenta; dokumentacji medycznej; zgłoszenia sprzeciwu wobec opinii albo orzeczenia lekarza; poszanowania życia prywatnego i rodzinnego; opieki duszpasterskiej; przechowywania rzeczy wartościowych w depozycie.
W dniu 27 października 2017 r. Prezes Rady Ministrów Pani Beata Szydło, spośród osób wyłonionych w drodze otwartego i konkurencyjnego naboru, z dniem 30 października 2017 r. powołała na stanowisko Rzecznika Praw Pacjenta Pana Bartłomieja Łukasza Chmielowca. Pierwszym Rzecznikiem Praw Pacjenta była pani Krystyna Barbara Kozłowska (od 2 października 2009 r. do 27 października 2017 r.).

Do głównych zadań Rzecznika Praw Pacjenta należy ochrona praw zarówno indywidualnego pacjenta jak i zbiorowych praw pacjentów oraz podejmowanie działań w przypadkach ich naruszenia, występowanie do organów władzy publicznej w sprawach systemowych, rozwiązań poprawiających ochronę i egzekwowanie praw pacjentów, a także monitorowanie sytuacji przestrzegania praw pacjentów w systemie ochrony zdrowia.

Swoje zadania Rzecznik wykonuje przy pomocy Biura Rzecznika Praw Pacjenta, którego siedziba mieści się przy ul. Młynarskiej 46 w Warszawie. Pracownicy Biura na bieżąco przekazują osobom zainteresowanym informacje o prawach pacjenta, właściwych działaniach, jakie należy podjąć w określonej sytuacji oraz przysługujących środkach prawnych. Łatwo dostępną i niesformalizowaną formę kontaktu umożliwia ogólnopolska bezpłatna infolinia Rzecznika Praw Pacjenta 800-190-590, która czynna jest od poniedziałku do piątku w godz. 08:00-18:00.

Pracownikami Biura są także Rzecznicy Praw Pacjenta Szpitala Psychiatrycznego, którzy swoją funkcję pełnią w niektórych szpitalach psychiatrycznych na terenie naszego kraju. Zostali oni powołani ustawą z dnia 1 lipca 2005 r. o zmianie ustawy o ochronie zdrowia psychicznego. Do zadań Rzeczników Praw Pacjenta Szpitala Psychiatrycznego należy ochrona praw osób korzystających ze świadczeń zdrowotnych udzielanych w klinikach, szpitalach i oddziałach psychiatrycznych, sanatoriach dla osób z zaburzeniami psychicznymi a także podmiotach leczniczych sprawujących całodobową opiekę psychiatryczną lub odwykową. Ochrona ta realizowana jest zarówno poprzez pomoc pacjentom w dochodzeniu ich praw oraz wyjaśnianiu skarg i wniosków, jak również współpracę z ich rodziną, przedstawicielem ustawowym, opiekunem prawnym lub faktycznym.
PRZECZYTAJ JESZCZE
Koronawirus
kujawsko-pomorskie
599
zobacz mapę / szczegóły
REKLAMA

Kalendarz Wydarzeń / Koncertów / Imprez w Brodnicy